Grafika informująca o bezpiecznych zachowaniach w sieci

Wspólnie z Komisją Nadzoru Finansowego apelujemy o bezpieczne zachowania w sieci. Dbajcie o swoje bezpieczeństwo, rozważnie korzystajcie z elektronicznych kanałów dostępu do usług bankowych.

Napięta sytuacja geopolityczna stwarza ryzyko pojawienia się wzmożonej aktywności w polskiej cyberprzestrzeni osób próbujących zdestabilizować funkcjonowanie np. poszczególnych podmiotów sektora finansowego.

Rygorystyczne wymogi w zakresie cyberbezpieczeństwa dotyczące tych podmiotów przyczyniły się w ostatnich latach do osiągnięcia i utrzymywania wysokiego poziomu odporności polskiego rynku finansowego na potencjalne cyberataki.

Pamiętaj!

  • W przypadku czasowej niedostępności Twojej bankowości elektronicznej zachowaj spokój i nie ulegaj panice. Taki jest właśnie cel cyberprzestępców, wywołanie paniki, strachu i chaosu. Nie wspieraj ich w tym.
  • Podmioty rynku finansowego posiadają profesjonalne i wyspecjalizowane zespoły reagowania na tego rodzaju incydenty. Daj im działać.
  • Nie kieruj się anonimowymi opiniami czy komentarzami np. z mediów społecznościowych czy forów internetowych. Upewnij się, że informacje, które otrzymujesz pochodzą z wiarygodnego źródła, że nie są „fake newsami".

Kradzież środków z konta bankowego

  • Nigdy nie podawaj nikomu przez internet lub telefon swoich danych osobowych, identyfikatorów, loginów ani haseł. Oszuści mogą je wykorzystać do kradzieży środków z Twojego konta.
  • Nie instaluj oprogramowania i nie ściągaj aplikacji pochodzących z nieznanych źródeł, szczególnie, jeżeli ktoś Cię do tego namawia.

Wiadomości z poleceniem potwierdzenia poświadczeń bezpieczeństwa

  • Zwracaj uwagę na otrzymane wiadomości e-mail oraz SMS - może się zdarzyć, że otrzymasz SMS z prośbą o potwierdzenie poświadczeń bezpieczeństwa do bankowości elektronicznej lub poczty elektronicznej.
  • Weryfikuj nadawcę e-maila, nawet jeśli znasz jego adres e-mail - oszuści potrafią podszywać się pod dowolnego nadawcę.
  • Bądź czujny, nawet jeżeli osoba dzwoniąca do Ciebie oznajmia, że jest przedstawicielem banku i zna niektóre Twoje dane (np. imię i nazwisko, numer karty bankomatowej, PESEL, adres zamieszkania) - oszuści często podszywają się pod pracowników banku.
  • Nie otwieraj przesłanych załączników lub linków przekierowujących do strony, na której będziesz musiał poświadczać swoje hasła.

Fałszywe strony banków i portali płatniczych

  • Fałszywe strony często zawierają błędy. Zwracaj uwagę na poprawność językową strony, na której przekazujesz dane karty. W adresach, które widać w oknie przeglądarki często są błędne nazwy. Zwróć uwagę, czy nie została zmieniona kolejność liter lub dodane zostały inne litery lub znaki.

Więcej na stronie KNF - https://www.knf.gov.pl/aktualnosci?articleId=77229&p_id=18 (link otwiera się w nowej karcie).

Korzystanie z kart bankomatowych

Pamiętaj o bezpieczeństwie:
  • Nie zapisuj numeru PIN.
  • Nie przechowuj karty i PIN w tym samym miejscu.
  • Nie udostępniaj karty ani PIN innym osobom.

Zgubiona lub skradziona karta?

Natychmiast to zgłoś:
  • +48 22 515 31 50,
  • +48 828 828 828,
  • osobiście w dowolnym banku SGB.
Im szybciej zastrzeżesz kartę, tym mniejsze ryzyko jej nieuczciwego wykorzystania.