Wspólnie z Komisją Nadzoru Finansowego apelujemy o bezpieczne zachowania w sieci. Dbajcie o swoje bezpieczeństwo, rozważnie korzystajcie z elektronicznych kanałów dostępu do usług bankowych.
Napięta sytuacja geopolityczna stwarza ryzyko pojawienia się wzmożonej aktywności w polskiej cyberprzestrzeni osób próbujących zdestabilizować funkcjonowanie np. poszczególnych podmiotów sektora finansowego.
Rygorystyczne wymogi w zakresie cyberbezpieczeństwa dotyczące tych podmiotów przyczyniły się w ostatnich latach do osiągnięcia i utrzymywania wysokiego poziomu odporności polskiego rynku finansowego na potencjalne cyberataki.
Pamiętaj!
- W przypadku czasowej niedostępności Twojej bankowości elektronicznej zachowaj spokój i nie ulegaj panice. Taki jest właśnie cel cyberprzestępców, wywołanie paniki, strachu i chaosu. Nie wspieraj ich w tym.
- Podmioty rynku finansowego posiadają profesjonalne i wyspecjalizowane zespoły reagowania na tego rodzaju incydenty. Daj im działać.
- Nie kieruj się anonimowymi opiniami czy komentarzami np. z mediów społecznościowych czy forów internetowych. Upewnij się, że informacje, które otrzymujesz pochodzą z wiarygodnego źródła, że nie są „fake newsami".
Kradzież środków z konta bankowego
- Nigdy nie podawaj nikomu przez internet lub telefon swoich danych osobowych, identyfikatorów, loginów ani haseł. Oszuści mogą je wykorzystać do kradzieży środków z Twojego konta.
- Nie instaluj oprogramowania i nie ściągaj aplikacji pochodzących z nieznanych źródeł, szczególnie, jeżeli ktoś Cię do tego namawia.
Wiadomości z poleceniem potwierdzenia poświadczeń bezpieczeństwa
- Zwracaj uwagę na otrzymane wiadomości e-mail oraz SMS - może się zdarzyć, że otrzymasz SMS z prośbą o potwierdzenie poświadczeń bezpieczeństwa do bankowości elektronicznej lub poczty elektronicznej.
- Weryfikuj nadawcę e-maila, nawet jeśli znasz jego adres e-mail - oszuści potrafią podszywać się pod dowolnego nadawcę.
- Bądź czujny, nawet jeżeli osoba dzwoniąca do Ciebie oznajmia, że jest przedstawicielem banku i zna niektóre Twoje dane (np. imię i nazwisko, numer karty bankomatowej, PESEL, adres zamieszkania) - oszuści często podszywają się pod pracowników banku.
- Nie otwieraj przesłanych załączników lub linków przekierowujących do strony, na której będziesz musiał poświadczać swoje hasła.
Fałszywe strony banków i portali płatniczych
- Fałszywe strony często zawierają błędy. Zwracaj uwagę na poprawność językową strony, na której przekazujesz dane karty. W adresach, które widać w oknie przeglądarki często są błędne nazwy. Zwróć uwagę, czy nie została zmieniona kolejność liter lub dodane zostały inne litery lub znaki.
Więcej na stronie KNF - https://www.knf.gov.pl/aktualnosci?articleId=77229&p_id=18 (link otwiera się w nowej karcie).